Tehdään ruuhkia

  Liikenneruuhka muodostuu, kun tiellä liikkuu sen kapasiteettiin nähden liikaa ajoneuvoja. Sellaiset ovat harvinaista Suomessa, pääkaupunkiseudullakin vain tiettyinä kellonaikoina. Mutta valtavat ruuhkat koettelevat autoilijoiden hermoja Kiinassa. Tietyö aiheutti hiljattain täyden kaaoksen Peking- Zhangjiakou- moottoritiellä ja jonot olivat lähes sadan kilometrin mittaiset. Autot matelivat jättiruuhkassa noin kilometrin päivässä, ruuhkaa jatkui viikon verran. Ruuhkiin jumittuneet autoilijat kuluttavat aikaa nukkumalla ja pelaamalla shakkia ja korttia. Paikalliset asukkaat tienaavat rahaa myymällä heille elintarvikkeita. Jonottajat kiroilivat, että kyläläiset kiskovat ruuasta tolkuttoman kallista hintaa. Tässä kohden voi kai sanoa, että se mikä ei tapa, vituttaa. Kiireisimmät pääsivät ruuhkasta tilaamalla motskarilla kulkevan ”ammattijonottajan”.

 Suomen pääkaupunkiseudulle ollaan puuhaamassa autoilijoille ruuhkamaksuja. Virkamiestyökin on hyvässä vauhdissa. Tämän valmistelutyön rinnalla kulkee keskinopeusmittauksen käyttöönotto koko maassa. Silläkö saadaan sitten aikaiseksi laskutettavia ruuhkia muuallakin Suomessa? Tuntuu kuin tehtäisiin niin isoa porkkanaa, että sitä voi käyttää keppinä – ellei peräti keppihevosena.

  Keskinopeus- ja kameravalvonta voi olla perusteltua yksittäisissä, vaarallisissa kohteissa, mutta silloin niiden käyttöönotto olisi perusteltava toteennäytetyllä onnettomuusriskillä, jota ei voida muilla toimilla poistaa. Britanniassa keskinopeusmittausta käytetään lähes yksinomaan moottoriteiden tietyömailla, joissa on ahdas tiesektori. Lyhyillä matkoilla tämä vaikuttaa järkevältä.  Keskinopeusmittaus tuntuu kuitenkin joka paikassa epäoikeudenmukaiselta: eihän autoilijalla ole mitään keinoa tietää omaa keskinopeuttaan mittausjaksolla. Jos ohitat jaksolla rekan, mistä tiedät kuinka kovaa voit ajaa loppumatkan ylittämättä sakkorajaa? Nopeuden voi vain yrittää pitää tasaisesti rajoitusnopeudessa. Vaikuttaa siltä, että keskinopeusmittaus tulee aiheuttamaan Suomen erämaateillä omituisia sumppuja, kun nopeuserot katoavat lähes kokonaan ja vähitellen nopeammat ajavat hitaammat (aremmat) kiinni. Vapaasti soljuva liikenne jämähtää muutaman kilometrin matkalla tiiviiksi jonoiksi, jotka eivät liiku toistensa suhteen. Tällainen käytäntö tulisi olemaan koko Suomen teillä.

Kansan luovuus pannaan taas koetteelle, eli millä huiputtaa tätäkin järjestelmää. Moni kokee, että autoilijan oikeusturva on niin olematon, että kaikkinainen virkavallan huiputtaminen on sallittua.  Suoraviivainen tolppien "räjäyttely" tuskin tulee kysymykseen. Briteissä on kansanliike, joka polttaa rahastusmielessä asennetut pöntöt poroksi. Parasta varmaan olisi, että uskoa tolppien luotettavuuteen voisi uskottavasti nakertaa. Induktiivisiin antureihin perustuva mittaus on kuulemma altis tietoturvahyökkäyksille, uudemmistakin salausprotokollista löytyy aukkoja.

  Onneksi autoteollisuus kehittelee mitä ihmeellisimpiä tekniikoita.VW- konserni esitteli äskettäin Audi TTS auton ilman kuljettajaa. Mallissa on jo niin monta kuljettajaa tukevaa apujärjestelmää ettei kuskin tarvitse tehdä enää mitään. Edellä kuvatut asiat osoittavat, että tosielämässä tulee yhä enemmän tilanteita, jolloin auton ajaminen ei ole enää hauskaa. Siksi on järkeenkäypää, että auto hoitaa ohjauksen vaikkapa liikenneruuhkissa – tai pysäköintilanteissa. Tietokoneet hoitavat reaaliaikaisen karttapalvelun ja auton sensorien avulla auto osaa seurata tietä, ymmärtää toisten autojen sijainnin sekä tunnistaa myös jalankulkijat ja muun kevyen liikenteen.

 Jösses sentään! Pian ei tarvitse mennä edes auton mukaan. No, mökille kai sentään.

 Kylmämies