Olen usein pohtinut sitä, että valtuutetut eivät juurikaan tiedä mitä kunnan omistamissa osakeyhtiöissä tapahtuu, tai mitä siellä suunnitellaan. Vuoden viiveellä ehkä nähdään tilinpäätöksiä ja todetaan - ahaa, ai sillä lailla, "selvähän" tämä. Osakeyhtiöt tietysti, kun saavat kunnanhallituksilta valtuutuksensa, ovat sen jälkeen itsenäisiä toimijoita. Yhtiö voi ostaa toisesta yhtiöstä vaikka osakkeita, omalla päätöksellään - epämääräisesti kunnanhallitusta informoiden, kuten Lappeenrannassa. Yhtiöissä istuu usein päättämässä kunnan korkea virkamies, kuten Uudessakaupungissa. Esim. Telakkakiinteistöissä istuu kaupunginjohtaja yhdessä erään pankin johtajan kanssa, vaikka kaupungilla taitaa olla lähes koko osakekanta.

Näin pienellä porukalla operoidaan, ostetaan vaikka muista yhtiöistä osuuksia. Luulisi tässä kohden mukana olevan myös äänestäjien edustajia, mutta ei ainakaan Uudessakaupungissa. Entä jos yhtiöillä alkaa mennä huonosti ? Eikö silloin pidä mennä "hattu kourassa" hakekemaan valtuustolta lisärahoitusta... kyllä !

Kun seuraan Turun poliitikkoja ammattini puolesta, on pakko sanoa, että kaupunginhallituksen ote ainakin on ammattimainen. Kaupunginjohtaja toimii tasan tarkkaan hallituksen ohjeiden mukaan. Turussa kaupunginhallitukseen valikoituu kokeneita ja ammattitaitoisia kansalaisia, jotka ajan hengen mukaan "myös perustavat osakeyhtiöitä", mutta selkeästi yleishyödyllisiin tarkoituksiin, ja vielä ympäristökuntien kanssa. Esim. energia, jätevesi tms. Niiden hallituksiin on yleensä valittu poliitikkoja, päteviä sellaisia. Suraavaksi perustetaan ylikunnallinen vesiyhtiö, ehkä jo parin vuoden päästä.

Jätevesiyhteistyötä tehdään jo, ja myös juomavetta haetaan yhteistyössä naapurien kanssa. Nämä toiminnot yhdistetään pian yhdeksi yhtiöksi.

Ei kuitenkaan niin yksinkertaisesti kuin NOKIALLA hiljattain: yhtä venttiiliä vääntämällä !

Mistään "hiihtoputkiyhtiöstä" en ole kuullut vielä Turussa puhuttavan.